У житті трапляється різне. Будь-хто може опинитись у складній психологічній ситуації з найрізноманітніших причин. Конфлікт, втрата близької людини, професійне вигорання… Хіба мало проблем, із якими важко впоратися сам на сам? Звісно, у такій ситуації необхідно надати людині допомогу. Проте як? Як побороти власні сумніви та страхи — що як не знайду потрібних слів чи зроблю щось зайве… Що ж потрібно знати, щоб надати психологічну допомогу правильно?
Допоможіть прийняти й осмислити ситуацію
Якщо ваша колега чи просто близька людина потрапила в скруту, будьте завжди готовими вислухати її та витерти сльози. Не залишайте її одну, навіть коли вона стверджує, що бачити нікого не хоче. Людина в складній ситуації потребує не так порад, як дружнього співчуття. Найважливіше в цій ситуації — вислухати. При цьому важливо визнати значимість ситуації та почутих слів, допомогти людині почути власні слова. Адже коли емоції зашкалюють, людина часто погано усвідомлює, що говорить. А вияв уваги та розуміння допомагає не лише прийняти й осмислити ситуацію, а й знайти вихід чи переоцінити обставини.
З’ясуйте факти й деталі
Дайте людині висловити все, що накипіло. Перетворіться на фотоапарат і робіть знімки без емоцій, коментарів та оцінок. Що ліпше ви зрозумієте всі нюанси ситуації, то вірогідніше, що зумієте допомогти. Спрямуйте розмову на обговорення незначних деталей, але лише в межах наявної проблеми. Інакше витягнете на світ божий «купу брудної білизни», у якій не зможете розібратися, і взагалі перестанете розуміти, про що йдеться.
Змусьте розсміятися
Підтримуйте бесіду — розкажіть що-небудь хороше з життя знайомих. Спробуйте обережно змусити усміхнутися. Для цього обирайте доречні засоби з огляду на обставини — розкажіть анекдот, пожартуйте, пригадайте смішний випадок із життя. Якщо людина знову здатна сміятися, то їй буде простіше прийти до тями й обдумати свої наступні кроки.
Пригорніть і обійміть
У скрутній ситуації нема нічого ліпшого, ніж дружні обійми. Якщо відчуваєте, що слова зайві, просто обійміть. Не поспішайте відсторонитися, щоб людина відчула вашу підтримку. Виявляйте співчуття, проте зважайте, що надмірна жалість може лише погіршити ситуацію. Люди, яких спіткало горе, пригадують, що найефективнішими свого часу виявилися дружні обійми та прості слова підтримки на у кшталт «мені дуже шкода». А пророчі фрази на кшталт «усе буде добре», навпаки, викликали роздратування. Іноді допоможе навіть простий кивок із виразом розуміння. Зберігайте спокій – станьте тим островом, на якому можна врятуватися під час шторму.
Поділіться власним досвідом
Розкажіть про свої життєві складнощі, поділіться досвідом, якщо у схожій ситуації ви впоралися з проблемою. Але при цьому не кажіть, що ви самі пережили те саме, адже всі ситуації унікальні. Не перемикайте проблему на себе й не намагайтеся показати, що ваші проблеми були ще значніші. Не приймайте поспішних рішень на свій розсуд, адже вони можуть призвести до гіршої ситуації. Зважайте, що ви не завжди можете глибоко розуміти проблему.
І останнє – насамкінець. Пам’ятаєте вислів: «Добрими намірами вимощена дорога в пекло»? Тож будьте делікатними. Адже від добрих намірів до добрих справ іще далеко. А різні ситуації та випадки потребують різного підходу.
Примітка. За матеріалами журналу Вихователь-методист ДЗ № 10/2021 р.