Новий спосіб систематизації знань
Саме поняття «лепбук» з’явилося в інформаційному просторі нещодавно, але доволі швидко завоювало популярність серед педагогів і дітей.
Лепбук (від англ. lapbook — наколінна книга) — книжка або папка, у якій систематизовані матеріали з якоїсь теми.
Лепбук є кінцевим продуктом тематичної проектної діяльності. Найчастіше він має вигляд папки, з внутрішнього боку якої наклеєні невеликі кишеньки, конверти, малюнки тощо. У них діти розміщують матеріали, які допомагають отримати, закріпити та систематизувати знання з теми. У такому вигляді інформація добре організована, а процес вивчення теми стає цікавим і нагадує гру.
Виготовляти лепбук необхідно на фінальному етапі вивчення певної теми. Він може бути формою підбиття підсумків тематичного тижня або проекту. Реалізуючи тематичний проект, діти поетапно розміщують у лепбуці практичні результати власної дослідницької діяльності: замальовки дослідів, схеми, творчі вироби тощо.
У процесі роботи над лепбуком діти:
- розвивають вміння—
- планувати майбутню діяльність;
- приймати рішення;
- шукати потрібну інформацію;
- домовлятися;
- висловлювати свої думки і бажання;
- розподіляти обов’язки;
- отримують—
- глибокі знання;
- позитивний емоційний заряд;
- практичні навички.
Лепбук є чудовим засобом для повторення вивченого матеріалу. Дитина за власним бажанням може переглянути вміст папки, самостійно виконати завдання творчої добірки, освіжити в пам’яті засвоєний раніше матеріал.
За призначенням лепбуки поділяють на такі види:
- навчальні;
- ігрові;
- вітальні, святкові;
- автобіографічні тощо
Обираємо тему
Теми лепбуків можуть бути широкі, наприклад «Математика», «Погода», «Спорт», і вузькі — «Собаки», «Букви», «Яблука». Важливо, щоб вони відповідали віку дітей, їхнім потребам і інтересам. А тому до вибору теми необхідно обов’язково залучати дітей.
Складаємо план
План потрібен, щоб максимально структурувати інформацію, подати її цікаво й творчо. Під час складання плану використовувати модель трьох запитань:
- Що ти знаєш про…?
- Що хотів би знати…?
- Що зробити, щоб дізнатися…?
Спільно з дітьми відповідайте на ці запитання.
Шукаємо інформацію і добираємо матеріали
На цьому етапі вирішуйте, яку саме інформацію за обраною темою міститиме ваш лепбук. Ретельно продумуйте його наповнення. Діти залюбки беруть участь у пошуку потрібної інформації. Вони вчаться добирати цікаві матеріали самостійно; працювати в парі, в групі; взаємодіяти з іншими, орієнтуючись на кінцевий результат.
Дітям, які вміють читати й писати, дайте завдання обвести надруковані слова та фрази. Кожній дитині давайте завдання, яке відповідає її індивідуальним здібностям та вподобанням.
Створюємо макет
Насамперед визначаємо формат лепбука. Найпростіший лепбук — папка формату А4 в складеному вигляді та А3 у відкритому. Цей розмір найзручніший. Дитина може самостійно працювати з таким лепбуком: малювати, писати, виконувати завдання, а після завершення роботи — поставити його на полицю.
За формою виокремлюють такі види лепбуків, як-от:
- стандартна книжка з двома розворотами;
- книжка з 3-5 розворотами;
- книжка-гармошка;
- фігурна папка.
Визначивши формат, малюємо кілька орієнтовних макетів на стандартному аркуші паперу. Разом з дітьми вибираємо оптимальний варіант для розміщення необхідної інформації. А відтак продумуємо, який вигляд матимуть кишеньки, вкладки, книжечки, як буде організована в них інформація.
Матеріал у лепбуках можна організувати за допомогою різних елементів, як-от:
- стандартні кишеньки;
- звичайні і фігурні конверти;
- кишеньки-гармошки;
- кишеньки-книжки;
- віконця та дверцята;
- обертові деталі;
- висувні деталі;
- картки;
- теги;
- стрілки;
- пазли;
- чисті аркуші для заміток тощо.
Виготовляємо лепбук
Вибрані матеріали діти систематизують та розміщують на сторінках лепбука. На етапі відтворення задуму кожен учасник активно й наполегливо працює, прагне досягти найліпшого результату. Діти отримують величезне задоволення від своєї творчої діяльності.
Під час виготовлення лепбука діти в ігровій формі:
- запам’ятовують цифри й букви;
- виконують нескладні вправи;
- готують руку до письма тощо.
Наприклад, виготовляючи лепбук про букви, діти вигадують про них казки, малюють їхні елементи, складають ребуси, створюють власну абетку тощо.
Лепбук з логіки наповнюють такими елементами, як-от:
- логічні схеми;
- «чарівні» квадрати;
- аплікації;
- ребуси з геометричних фігур;
- цифрові лінійки;
- будиночки «склад числа»;
- схеми для заучування віршів;
- мнемотаблиці,
логічні ланцюжки із серій-цікавинок на кшталт «Енциклопедичні повідомлення із життя тварин», «Цікаві відкриття про тварин», «Підказки природи» тощо
Такий спосіб організації роботи дає змогу систематизувати навчальний матеріал, а сам освітній процес не видається дітям складним і обтяжливим.
Презентуємо результати роботи
Після завершення роботи проводимо презентацію лепбука. Звертаємо увагу на внесок кожної дитини. Разом робимо висновки, наскільки цікавою та плідною була партнерська робота.