- Головні параметри — фізичне і психічне здоров’я. Нормальна, фізично і розумово здорова шестирічна дитина без знання літер, уміння читати, лічити, здатна успішно зростати духовно й інтелектуально, а отже, добре навчатись.
- Коли вона вміє слухати і чути, відповідати на поставлені запитання, виконувати завдання, виділяти в них підзавдання, тобто здійснює певні розумові операції.
- Важливо, щоб у дитини була сформована увага в межах вікових можливостей.
- Першокласник має добре орієнтуватись у просторі. Повинні бути сформовані поняття «вгору», «вниз», «вправо», «вліво», щоб не було проблеми під час роботи із зошитом.
- Розвинена пам’ять, яку можна і слід тренувати, розучуючи вірші, пропонуючи запам’ятовувати порядок розміщення предметів чи малюнків.
- Виконувати прохання чи вказівки з першого разу.
- Велике значення має розвинене мовлення.Дитина має:
- вміти переказувати текст,
- виділяти в ньому головне,
- правильно формулювати запитання та відповіді па них,
- обґрунтовувати свій вибір,
- складати речення та невеличкі оповідання.
- Культура поведінки. Якщо культура поведінки сформована, дитина вмітиме поводитись у колективі, спілкуватись із дорослими і ровесниками.
- Уміння правильно сидіти за столом під час письма, належно тримати ручку та олівець.
Визначити ступінь шкільної зрілості вихованців допомагає практичний психолог.
ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
Щоб стати для дитини помічником і наставником у навчанні, дорослий повинен пам’ятати:
- Дитина дошкільного віку вчиться у грі, де активну участь беруть
батьки.
- Навчання повинне бути систематичним: 10-15 хвилин щодня, а не 1-2
години у вихідні дні.
- Необхідно враховувати принцип «від простого до складного», тобто не
можна відразу навчити дитину всього, що знає та вмієдорослий,
кожний новий елемент додається поступово, коли попередні знання та
уміння вже засвоєно.
- Не забувайте оцінювати успіхи, а в разі невдач схвалюйте дії дитини
словами: «Якби ти зробив так (показати, пояснити), то було б ще
краще».
- Заняття та ігри з дитиною слід проводити в невимушеній обстановці,
наприклад по дорозі в дитячий садок («Що змінилося?»).
- Пам’ятайте! Діти емоційно чутливі, тому якщо ви не бажаєте гратися в
якусь гру або погано почуваєтесь, краще відкладіть заняття. З поганим
настроєм не грайтеся з дитиною, оскільки користі це не принесе. Ігрове
спілкування мас бути цікавим для неї і для вас. У цьому випадку
створюється позитивна атмосфера для засвоєння та розвитку.
ПАМ’ЯТКА
ДЛЯ БАТЬКІВ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
- З початку навчального року привчіть дитину прокидатись раніше, щоб збирання до школи не перетворювалось у щоденні хвилювання. Уранці будіть малюка спокійно, лагідно, з усмішкою на обличчі.
- Не підганяйте. Розраховувати час — ваш обов’язок; якщо ви цю проблему не розв’язали — провини дитини немає.
- Обов’язково привчіть малюка зранку снідати. Це важливо, аби запобігти хворобам шлунка.
- Давайте дитині у школу бутерброд, фрукти; там вона перебуває тривалий час, витрачає багато сил й енергії.
- Привчіть збирати портфель напередодні увечері. Перевірте, чи не забуто чогось важливого. Запитайте дитину, чи не передавав учитель прохань або розпоряджень батькам. Через деякий час вона привчиться сумлінніше ставитися до своїх обов’язків і стане більш зібраною.
- Проводжаючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів (без застережень на кшталт «Дивись, поводься гарно!», «Щоб не було поганих оцінок» і таке інше). У дитини попереду — важка праця.
- Зустрічаючи малюка зі школи, забудьте фразу «Що ти сьогодні отримав?». Краще запитайте: «Що нового ти сьогодні дізнався?» Дайте дитині можливість розслабитися (згадайте, яквам буває важко після напруженого дня). Коли вона збуджена і хоче з вами чимось поділитися, не відмовляйте їй у цьому вислухайте її.
- Обідній час – зручниймомент для невимушеної розмови. Школяр можерозповісти про свій робочий день і в такий спосіб звільнитися від психологічного напруження. Якщо дитина замкнулася у собі, щось її турбує, не вимагайте пояснень, хай заспокоїться. Потім вона сама все розкаже.
- Зауваження вчителя вислуховуйте особисто, уникаючи присутності дитини. Не поспішайте влаштовувати сварку. Говоріть з малюком спокійно.
- Не варто навантажувати першокласника позашкільною діяльністю від самого початку навчального року. Спорт і заняття в гуртках, звичайно, корисні для загального розвитку, але спочатку переконайтеся, що у дитини вистачить на це сил і часу. Початок навчального року — період стресу, і перевантаження можуть тільки зашкодити.
- Протягом дня знайдіть (намагайтеся знайти) час для спілкування з дитиною. Для вас особливо важливими мають бути справи малюка, його радощі й невдачі.
- Важливо, щоб у сім’ї панувала єдина тактика спілкування дорослих з дитиною. Усі розходження щодо виховання вирішуйте без неї. Коли щось не виходить, порадьтеся з учителем, психологом. Не завадить почитати літературу для батьків. Там ви знайдете чимало корисного.
- Завжди будьте уважними до стану здоров’я малюка. Головний біль, погане самопочуття – найчастішеце об’єктивні показники втоми, перевантаження.
- Батькам необхідне терпіння. Ентузіазм перших днів швидко минає, його місце займає втома. Допоможіть дитині зберегти нормальний ритм і не піддайтеся спокусі зробити їй маленьке послаблення. Часті нарікання на малюка чи порівняння з іншими можуть розвинути у нього комплекс неповноцінності. Навпаки, навіть коли у дитини щось не виходить, треба похвалити її, дати малюкові невеличкий перепочинок і знову повернутися до виконання завдань.
- У жодному разі на ваші взаємини з сином чи дочкою не повинна впливати успішність. Гарні довірливі стосунки й усвідомлення того, що дитина завжди може розраховувати на вашу підтримку, допоможуть їй налаштуватися на успіх від самого початку нового навчального року.
- Дитина має відчувати, що ви завжди її любите, завжди їй допоможете і підтримаєте.
Свято першокласника
Консультація для батьків
Перше вересня — добре і світле свято для всієї сім’ї першокласника.
І яке ж свято може бути без подарунків? Портфель, книги, найрізноманітніше шкільне приладдя — чудовий подарунок, але можна подарувати ще і незвичайну річ, наприклад іграшку з кишенею. її можна зшити самим або купити готову м’яку іграшку. У кишеньку можна буде ховати сюрпризи для дитини. Цікавість пересилить бажання поспати, і щоранку дитина бадьоро схоплюватиметься з ліжка й бігтиме до свого улюбленця, щоб дізнатися, який сюрприз чекає на неї. А це може бути яблучко, цукерочка, значок, гумка, маленька іграшка, повітряна кулька тощо. Іграшка з сюрпризом допоможе звикнути вранці прокидатися і йти до школи з гарним настроєм. Коли дитина навчиться читати, то в кишеньці з’являтимуться записочки із жартівливими порадами, побажаннями, завданнями, нагадуваннями, переліком справ, карта зі схемою місцезнаходження сюрпризу тощо.
Прикрасьте квартиру кульками з веселими мордочками. Можна вирізати з паперу очі, ніс, рот, вуха, зробити чубчик із серпантину або ниток і приклеїти їх клеєм ПВА на кульку.
Заведіть із 1 вересня великий альбом, в якому будуть відбиті найцікавіші шкільні події, успіхи і перемоги вашої дитини. В альбомі можуть міститися не тільки фотографії, але й сторіночки із зошитів із першими літерами, цифрами, грамоти, дипломи, малюнки, цікаві вислови тощо. Виготовте жартівливі медалі («За перший рекорд на фізкультурі» та ін.), колажі. Наприклад, візьміть листівку «1 вересня», на якій зображене зайченя з портфелем і букетом, виріжте заячу мордочку й замість неї вклейте фотографію вашої дитини. Вийде кумедна картинка.
Випустіть до 1 вересня сімейну газету про те, як минуло літо, або про новоспеченого першокласника, покажіть його шлях «від капусти (лелеки) до школи» .
Підготуйте святковий стіл. Бажано приготувати багато «шкільних» страв. Наприклад: м’ясо но-французьки, «Математичнікрабові палички» (їх можна порахувати), салат «Кубічний» (усе порізано кубиками). Бутерброди можуть мати цікаві назви, наприклад, «Двічі по два» або «Відмінник». Випечітьпечиво у формі літер або цифр. А торт можна прикрасити написом «Перший раз — у 1-й клас». Простий чай перетвориться па «Напій мудрості», а сік на «Нектар знань», навіть сухарі можна перетворити на «Граніт науки». Найголовніше — захотіти подарувати одне одному свято!
Ранок першого навчального дня
Розбудіть дитину дзвоником — першим дзвінком.
Скажіть їй, що в іграшці з кишенькою лежить сюрприз-підказка. Якщо такої іграшки у вас немає, тоді сюрприз-підказку можна покласти до шкатулки, на стіл, прикріпити магнітами до дошки тощо. Сюрприз-підказка має складатися з декількох карток, на яких зображені предмети, що асоціюватимуться з тією дією, яку необхідно виконати дитині.
Наприклад, на картках можуть бути зображені:
- зубна паста (умитися і почистити зуби);
- м’ячик або гантелі (зробити зарядку);
- бутерброд або склянка з чаєм (поснідати);
- одяг (гарно вбратися);
- портфель (перевірити вміст портфеля);
- шкільний дзвінок (час вирушати до школи).
Можна використати будь-які інші картки за бажанням.
Коли дитина збереться до школи і буде готова вийти з дому, запропонуйте їй на відривному календарі, прикріпленому до дверей, намалювати на сторіночці цього пам’ятного дня кульку, і тоді перші двері у перший навчальний рік будуть відчинені.
Урочиста лінійка
Зазвичай урочисту лінійку проводять організатори та представники школи. Важливо звернути увагу дитини на ту людину, яка супроводжуватиме її до класу. Щоб малюк не розгубився, підкажіть йому, за ким і з ким йому слід іти до школи, і неодмінно скажіть йому, в якому він буде класі, щоб він міг орієнтуватися на табличку, що позначає його клас, наприклад 1-А.
Ознайомлення зі школою
Після першого навчального дня вчитель може запропонувати батькам пройти до класу й подивитися, за якою партою сиділа сьогодні їхня дитина, сфотографувати школяра з однокласниками і вчителем, можливо, учитель проведе гру для батьків із дітьми тощо.
Повернення додому
У дитини був дуже насичений день і багато нових вражень, тому, повернувшись додому, їй необхідно запропонувати відпочити. Якщо дитина налаштована гратися й не почувається стомленою, то можна розпочинати святкові конкурси!
Було — не було
Приготуйте дві картки: на одній намальований плюс, на другій мінус. Спочатку дитина відповідатиме на ваші запитання, |піднімаючи картку зі знаком «плюс», якщо її відповідь звучить «так (було)», і зі знаком «мінус», якщо відповідь «ні (не було)». Потім дитина запитуватиме батьків, а батьки відповідатимуть за допомогою карток.
Запитуємо дитину:
- Чи спав(-ла) ти в школі?
- Чи познайомився(-лася) ти з вчителем?
- Чи відповідав(-ла) ти біля дошки?
- Чи була у вас перерва?
- Чи запам’ятав(-ла) ти всіх однокласників?
- Чи сподобалося тобі в школі?
- Чи не заблукав(-ла) ти в школі?
Знайди подарунок
Скажіть дитині про те, що для неї є подарунок, але його необхідно знайти. Причому знайти його зможе тільки найкращий школяр. Найкращому школяреві слід бути уважним, кмітливим, розумним і старанним. Долаючи кожне випробування, дитина отримує підказку про те, де лежить наступна підказка, а на завершення дізнається, де було заховано її подарунок.
Знайди кулю
Приготуйте для гри різнокольорові кулі, у кожну з них покладіть записку. У кожній записці має бути написана тільки одна літера того слова, яке свідчитиме про місцезнаходження наступної підказки. Щоб дістати записки, попросіть дитину проколоти кульки (вони лопнуть) або відрізати зав’язки таким чином, щоб кулька здулася (якщо дитина боїться ляску кулі, що лопнула). Знайдені в них літери необхідно скласти таким чином, щоб вийшло слово «казка». Допоможіть дитині впоратися із завданням, якщо їй важко. Нехай дитина здогадається, де сховані записки з наступними завданнями. Це має бути книга з казками.
Казки
Якщо у вас багато книг із казками, то дайте дитині підказку, наприклад: «Ця книга у твердій палітурці, стоїть на третій полиці праворуч» або «Ця книга про те, як Золота рибка виконувала бажання». Запропонуйте дитині перегорнути сторінки книги і знайти три записки.
Завдання в першій записці:
Назви казкові засоби пересування. (Килим-літак, диво-піч, риба-кит, ступа, гуси-лебеді, Коник-Горбоконик, Сірий Вовк, самохідні сани, чоботи-скороходи, мітла, Змій Горинич тощо.)
Завдання в другій записці:
Здогадайся, що за казка. Це казка про те, як… (Вибір казки забажанням
батьків.)
Завдання в третій записці:
«Відгадай, чиї це слова:
«Не плач, дід, не плач, баба…»
«Что тебе надобно, старче?»
«Нам не страшен серый волк».
«Иду к бабушке, несу ей пирожки».
«Лети, лети, лепесток, через север на восток, через запад, через юг…»
«По щучьему велению, но моему хотению».
«Битый небитого везет, битый небитого везет».
«Тепло ли тебе, девица? Тепло ли тебе, красная?»
Тепло — холодно
Після того як дитина виконає всі «казкові» завдання, їй необхідно буде подарувати закладку, на якій написане слово-підказка (тепло/холодно). Зачитайте їй підказку і скажіть, що знайти подарунок вона зможе сама, орієнтуючись в приміщенні й переміщаючись кімнатою певним чином: якщо дорослий вимовляє слово: «Холодно»,— то дитина перебуває далеко від подарунка або віддаляється від нього, якщо ведучий каже: «Тепліше»,— значить, малюк рухається у правильному напрямку. Чим ближче до місцезнаходження подарунка, тим «тепліше» і «гарячіше». А якщо дитина знайшла свій подарунок, то ведучий говорить: «Гаряче!» — і вітає її з першим навчальним днем.
Далі можна запропонувати заспівати пісні про школу, розповісти вірші, виконати імпровізований танець «Перший раз у перший клас», відгадати мелодію, описати свій настрій або свої спогади про перший день в альбомі тощо. Ігри і конкурси можуть бути найрізноманітнішими. Це кросворди, загадки, вікторини та багато інших забав.
Бажаємо вашій дитині увійти до світу знань, пізнавати все нове з цікавістю і не втратити бажання вчитися.