browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Дитячі захисні маски: коли, як і що

Posted by on 09.02.2021

Світ щодня все більше пізнає складний «характер» COVID-19. Тож що більше його вивчають медичні спільноти, то швидше онов­люють правила протидії йому. Так сталося й нещодавно – Всесвіт­ня організація охорони здоров’я (ВООЗ) оновила рекомендації щодо масового використання захисних масок в умовах пандемії. Зробила вона це делікатно – запропонувала керівникам держав зважити на те, як швидко розповсюджується C0V1D-19 серед населення, і по­радити своїм громадянам носити захисні маски в місцях масового скупчення людей, де складно чи немає можливості дотримуватися безпечної соціальної дистанції. Нині вже йдеться і про тих, хто не має симптомів гострого респіраторного вірус­ного захворювання, грипу чи того ж таки C0V1D-19; літніх і людей із хронічними захворюваннями; дітей.

Коди надягати

Попри те, що з кожною новою рекомендацією ВООЗ розширює коло тих, кому потрібно носити захисні маски, однак щодо доречнос­ті їхнього використання людство сперечається досі.

На запитання «Чи може захисна маска зупинити поширен­ня пандемії?» маємо відповідь: і так, і ні. Так – тому що вчені з’ясували, що маска значно сповільнює швидкість розповсю­дження вірусу. І це підтверджує статистика – у країнах, де за­хисні маски стали частиною щоденного вжитку населення, пандемія не так стрімко розвивається. Утім, є й зворотний бік – самотужки та за неправильної експлуатації маска не захистить від інфікування. Адже ефект буде помітним, якщо маскового ре­жиму дотримуватимуться всі.

Раніше ВООЗ і Дитячий фонд 00Н (ЮНІСЕФ) рекомендували надягати захисні маски дітям віком від 12 років. Нині ці організації допускають, що масками потрібно користуватися й дошкільникам – зокрема, у випадках, коли безпечної соціальної дистанції дотримати­ся складно чи неможливо і коли є високий ризик передачі COVID-19 у місцевості, де живе та навчається дитина.

А якщо вже так сталося, що дитина захворіла на COVID-19 чи має його симптоми, то повинна носити не захисну, а медичну маску. Це стосується не лише тих випадків, коли вона буває у громадських місцях, а й удома – зокрема, коли виходить зі своєї кімнати чи кон­тактує із членами родини. При цьому рідня також має носити мас­ки – медичні чи захисні.

Однак не COVІD-19 єдиним. Адже медична маска захищає ди­хальні шляхи від інших інфекцій, що передаються повітряно-кра­пельним шляхом:

  • ГРВ1 та грипу;
  • паротиту, кору, краснухи;
  • вітряної віспи;
  • кашлюка;
  • стрептококової інфекції, найчастіше – ангіни;
  • туберкульозу тощо.

Спільні симптоми у них – це кашель, іноді – чхання. І коли вони проявляються, то хворий – найбільш небезпечний. Адже під час кашлю він розпилює хвороботворні мікроорганізми на відстань майже до двох метрів. Тож щойно ви виявили епідемічні показники в дитячому садку, а завідувач сповістив про це колег і батьків вихо­ванців, порекомендуйте їм усім носити маски. Пильнуйте за тим, щоб діти із кашлем і чханням носили медичні маски протягом дня та вчасно змінювали їх на нові. А от усім іншим можна носити захисну   маску – тканинну чи неткану, власного чи промис­лового виробництва.

Коли все ж таки не потрібна

  1. Під час прогулянки нелюдною вулицею чи гри на дитячому майданчику, де є можливість дотримуватися безпечної соціаль­ної дистанції; а також під час велопрогулянок чи занять спортом на свіжому повітрі.
  2. Коли спричиняє дискомфорт у дитини. Скажімо, коли вона має особливі освітні потреби. У разі, якщо дитина має захворювання слуху, то їй буде складно зорієнтуватися й читати по губам; пору­шення вимови – якісно співпрацювати з логопедом тощо.

Робота з батьками

Проведіть санітарно-просвітницьку бесіду з батьками та оновіть інформацію на інфостенді. Якщо за теперіш­ніх умов індивідуальну зустріч організувати складно, скористайте­ся онлайновими інструментами – вебконсультацією за допомогою програм. Утім, не упустіть можливість закріпити знання батьків вихованців і колег з «маскової» теми наочністю – роздайте їм буклет.

Також поясніть, як правильно доглядати за захисною маскою, і Насамперед порадьте батькам вихованців давати дитині достатню кількість захисних масок для того, щоб вона їх вчасно змінювала. А потім зауважте, що після використання їх потрібно зберігати в герметичному контейнері чи пакеті ZipLock, допоки ввечері не ви­перуть. Найліпше це робити за допомогою пральної машини – адже можна виставити температуру води вищу, ніж за ручного. Насамкі­нець маску потрібно повністю висушити й, за можливості, обробити парою з парогенератора чи праски.

Робота з дітьми

Тепер взаємодійте з вихованцями – грайте в сюжетно-рольові ігри. Скажімо, візьміть їхні улюблені пластикові іграшки й повідомте, що вони захворіли. А потім разом їх «лікуйте» і навчайте проти­епідемічної поведінки, щоб іграшки не «інфікували» одна одну – ра­зом надягніть на них захисні маски. Можете зробити кілька світлин іграшок в «екіпіруванні» й обговорити значення такого вчинку. Ця хитрість потрібна для того, аби діти звикли до образу людей у масках і не лякалися, – а натомість знали, що так вони захищають себе й оточення від захворювань. Згодом помітите, що вони чинитимуть так само, як їхні «хворі» іграшки, – налягатимуть захисні маски са­мостійно й без істерик.

Результат пандемії майже повністю залежить від наших дій. І так, якщо ми всі дотримуватимемося гігієни рук, кашлевого етикету, носитимемо захисні маски й оберігатимемо від інфікування себе та і оточення, то зможемо впоратися із нею швидше. Адже маски в будь-якому випадку шкодять здоров¢ю менше, ніж C0VID-19. А якщо ними ще й правильно користуватися, то дилема вибору між здоров¢ям і комфортом не виникатиме.

 

За матеріалами журналу

“Медична сестра дошкільного закладу” № 12/2020

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *