«Секрети спілкування з дитиною»
Вправа «Згоден — не згоден
- перевірити знання основних правил виховання дитини, організації її розпорядку дня;
- розвивати пізнавальний інтерес.
Практичний психолог озвучує твердження і батьки погоджуються чи не погоджуються з ними, поянюють свою думку.
Твердження для батьків:
- Замінити читання казки мамою не може жодна аудіоказка, навіть у виконанні професійних акторів.
- Дитині дуже корисно увечері, перед сном, побігати, пострибати, подивитися мультфільм про чудовисьок або з бійками.
- Шестирічна дитина не має спати вдень.
- Треба обіймати дитину не менше 8 разів на день.
- Дошкільнику не обов’язково дотримуватися режиму дня.
- Перед сном дитині корисно полежати в теплій ванні, пограти з водою.
- Часто хвалити дитину шкідливо.
- Постійно критикувати дитину корисно для її виховання.
- Дисципліна — це покарання.
- Повчання — це не накази, а мудрі поради. Повчаючи дитину, важливо вибирати правильні формулювання і тон.
- Виражати свою любов до дитини можна за допомогою обіймів.
- Заборони — головні рушії виховання.
- Якщо дитина пустує, бігає, перекидається, шумить, її неодмінно треба насварити або покарати.
- Якщо дитина зробить щось хороше, то можна цього навіть не помітити і не акцентувати на цьому увагу.
- Діяльністю дітей потрібно керувати.
- Я виконую будь-яке прохання своєї дитини.
- Кожна похвала має бути обгрунтованою і щирою.
- Необдумана похвала як наркотик
- Укладати спати дитину можна 0 22 – 23 годині, виспиться на вихідних, пізніше прокинеться
- Фізичні вправи допомагають мені перебороти стрес
- Моя дитина вранці не обов’язково робить зарядку, за день набігається
- У дитячому садку моя дитина їсть погано, тому що там несмачна їжа, зате вдома я її нагодую ковбаскою, сосисками, піцою та іншою смакотою
- Я дозволяю своїй дитині усе, аби вона не плакала і не гнівалася
- Подарунки для дитини – це найяскравіша «мова» моєї любові до неї.
Вправа «Девіз»
Мета :
спонукати сформулювати життєве кредо та обгрунтувати його.
Ведуча: «У давнину був звичай — зображувати на воротях замку, на щиті лицаря родовий герб і девіз, тобто короткий вислів, який виражав основну ідею або мету діяльності власника. Ми з вами не малюватимемо герби ваших родин, а ось над девізом, точніше — життєвим кредо, нумо поміркуймо. Сформулюйте кредо, яким ви послуговуєтеся у вихованні дитини».
Учасники по черзі озвучують свої кредо та за бажання обгрунтовують їх.
Вправа «Шість кіл любові»
Мета:
спонукати осмислити, що і хто для батьків найважливіші в житті.
Хід:
Ведуча: «Перед вами шість кіл любові, що розходяться від центра. Розподіліть свою любов по колах, тобто проранжируйте її за значимістю для вас. У першому колі, найбільшому, запишіть, хто або що для вас найдорожчі, найцінніші. У другому, меншому, вкажіть те, що менш значуще, і так далі».
Учасники обговорюють свій вибір
Психологічні досліди
Мета:
- сприяти усвідомленню того, як поведінка батьків впливає на психологічний розвиток дітей.
Склянка води
Хід:
Лунає приємна музика.
Ведуча: «Спілкуючись зі своєю дитиною ви щодня торкаєтеся струн її душі. Але чи завжди ці дотики мудрі, толерантні? Чи завжди дитина розуміє, що ви її приймаєте та розумієте? Нумо проведемо цікавий дослід і побачимо, як ми впливаємо на дітей.
Уявімо, що склянка з водою — це дитина! (Ведуча показує склянку з водою.) Чиста, прозора, наївна, відкрита, щира! А сіль — глузливі, образливі слова, які ми висловлюємо на адресу дитини в буденному житті, іноді навіть не помічаючи цього. Це критика її помилок, жарти, кепкування, звинувачення тощо. (Ведуча додає сіль уводу.)
А суміш перців — це грубі, пекучі, гіркі слова: образи, погрози, крик, покарання, зокрема тілесні. Їх ми найчастіше адресуємо дитині самі в стані гніву або в поганому настрої. (Ведуча додає суміш перців уводу.)
Грудка землі — це неуважність, зневага, байдужість, ігнорування потреб і переживань дитини. (Ведуча додає землю у склянку.)
А ложка символізує батьківський тип поведінки з дитиною, наші виховні підходи, які ми використовуємо у спілкуванні з дитиною. (Ведуча опускає ложку у склянку.)
Увесь вміст склянки ми зараз добре перемішаємо — і отримаємо емоційний стан дитини! (Ведуча перемішує вміст склянки і показує, що вода стала брудною.) Увесь бруд у склянці — це стреси, неврози, страхи, тривожність, агресивність, невпевненість у собі, відчуття себе непотрібною, нещасною. І коли їх стане надто багато, вони виплеснуться зі склянки у вигляді негативної поведінки: сварок, криків, істерики, бунтарства.
Скільки часу має минути, аби все у склянці осіло, а дитина забула ці неприємні слова? І чи забуде вона їх взагалі, чи, як у склянці на дні, вони залишаться в душі дитини у вигляді емоційних ран або мозолів? (Відповіді учасників.)
А варто лише легесенько струсити склянку — і знову усе в ній підніметься на поверхню! Поміркуйте над цим!».
Повітряна кулька
Хід:
Ведуча: «Причиною того, що ми діємо не так, як хочемо, є невміння керувати собою, своїми негативними емоціями. Як це виглядає збоку? Нумо поглянемо. Для цього проведемо дослід із повітряною кулькою.
Уявіть, що кулька — це ваше тіло! Повітря всередині — гнів, роздратування, образа, злість! Нумо надуємо кульку. (Ведуча надуває кульку.)
А тепер відпустимо її і постежимо, що відбувається з кулькою. Вона летить з одного боку в інший абсолютно некеровано! Так буває і з людиною, коли вона гнівається. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь.
Тепер знову надуємо кульку і спробуємо випускати з неї повітря маленькими порціями. (Ведуча потроху випускає повітря з кульки.) Що з нею відбувається? (Вона поступово здувається.) А що відбувається з повітрям всередині кульки? (Повітря виходить.) Отже, кулькою можна керувати і випускати з неї повітря повільно, поступово. Так і наші емоції можна контролювати, аби не образити нікого».
Вправа-привітання
«Розповідь про свою господиню»
Мета:
- сприяти саморозкриттю учасників групи, налагодженню доброзичливих взаємин між ними.
Хід:
Ведуча: «Ми з вами вже переконалися, що в нашій групі можна бути відвертим. Нумо ще раз спробуємо розповісти одне одному щось про себе без будь-якої попередньої підготовки.
Пропоную знайти у себе в кишені, сумочці будь-яку вашу річ і розповісти нашій групі від її особи історію про свого власника.
Наприклад, «Я — ручка Ірини. Я знаю її нещодавно, але вже можу розповісти про неї те, що вона…».
Учасники групи виконують вправу. Відтак розповідають, які почуття, емоції відчули під час виконання завдання або ж підготовки до нього.
Вправа-привітання «Допитливий м’ячик»
Мета:
- налаштувати на роботу;
- об’єднати учасників у групи
Хід
Учасники та ведуча стають кружка. У руках ведучої м’яч. Вона ставить запитання комусь із учасників та кидає йому м’яча. Той, впіймавши м’яч, відповідає, кидає м’яч та ставить запитання іншому учаснику. Гра триває.
Запитання можуть бути про настрій, самопочутгя, очікування щодо сьогоднішньої зустрічі. Бажано, щоб усі учасники поставили своє питання і відповіли.
Фізкультпауза:вправа
«Фермер, будинок, землетрус»
Мета:
- сприяти розслабленню, зняттю інтелектуального напруження;
- активізувати увагу.
Учасники розраховуються на «перший», другий», «третій» і об’єднуються в трійки. Перші і другі номери стають обличчям одне до одного і з’єднують руки над головою, утворюючи дах будинку. Третій учасник стає всередині будинку під дахом». Цей учасник буде «фермером».
Учасники уважно слухають та виконують команди ведучого. За командою «Будинок!» двійки, які утворюють будинок, повинні знайти собі інших «фермерів». «Фермери» в цей час залишаються на своїх місцях. За командою «Фермер!» на місці залишаються «будинки», а всі «фермери» шукають собі нові «будинки». За командою «Землетрус!» кожен член трійки знаходить собі нових партнерів.
Вправу повторюють кілька разів. Ведуча навиває команди в довільному порядку.
Фізкультпауза: гра «Молекула — хаос»
Мета:
- активізувати учасників для подальшої роботи;
- сприяти інтелектуальному відпочинку.
Хід:
Ведуча зачитує інструкцію: спочатку треба рухатися по кімнаті у довільному порядку зі словами: «Молекула — хаос, молекула — хаос». Коли ведуча вигукує будь-яке число, усі повинні об’єднатися в команди із озвученою кількістю учасників, міцно взявшись за руки. Відтак знову всі рухаються, і гра триває.
Далі ведучий ускладнює завдання і вигукує не просто число, а назву хімічної сполуки. Учасники повинні полічити сумарну кількість молекул у ній і відповідно об’єднатися в групи, наприклад, HCL (2), Н20 (3).
У кінці гри ведучий вигукує загальне число учасників гри — і всі стають кружка.
Вправа «Пухнастики і колючки»
Мета:
- налаштувати учасників на роботу;
- створити комфортну атмосферу, поліпшити настрій;
- сприяти згуртованості групи.
Хід:
Для вправи знадобиться набір невеликих пухнастих і колючих предметів, як-от ватяні кульки, кнопки, а також «скринька настроїв».
Ведуча вітається з групою і запитує, з якими емоціями учасники прийшли на сьогоднішнє заняття — з «колючкою», яка символізує неприємності, роздратування, негатив, чи з «пухнастиком» — радістю, піднесеністю. Починаючи з ведучої, усі по черзі вибирають відповідно «колючку» чи «пухнастика», описують свої емоції на цей момент і кладуть предмет у «скриньку настроїв».
Вправа «Коло рук»
Мета:
- завершити роботу на емоційному піднесенні.
Хід:
Лунає приємна повільна музика. Учасники сидять кружка.
Ведуча: «А зараз нумо всі разом візьмемося за руки. Уявіть у своїх грудях вогник добра, ніжності та любові. Відчуйте, як він розгорається, його тепло потрапляє у праву руку і виливається в долоню того, хто сидить праворуч, насичується його любов’ю та рухається далі по колу. Потім тепло вогника знову повертається до вас, збагачене теплом усіх учасників нашої групи. Ви стаєте сильнішими, впевненішими у собі та своїх силах, бо ви насичені любов’ю інших людей».
Запитання для обговорення:
- Які у вас виникли відчуття під час та після цієї вправи?
- Чи виправдалися ваші очікування щодо заняття ?
- Які ваші враження від зустрічі та побажання всім учасникам?
Учасники висловлюються по черзі по колу.
Вправа «Серденько»
Мета:
- дати змогу учасникам групи осмислити, проаналізувати досвід, набутий під час заняття.
Хід:
Ведуча: «Я прошу усіх учасників нашої зустрічі розповісти про свої почуття, емоції, враження після нашого спілкування сьогодні. Прокоментуйте також, чи виправдалися ваші очікування від зустрічі.
Сподіваюся, що сьогоднішнє заняття торкнулося вашого серця, тому свої висловлювання ми озвучимо, тримаючи в руках серденько і передаючи його одне одному як символ взаєморозуміння, пошани та толерантності».
Усі учасники групи по колу висловлюються, передаючи з рук в руки іграшкове або паперове серденько. Останнім висловлюється ведуча і дякує всім за роботу.
Вправа «Голубина пошта»
Мета:
- підбити підсумки заняття;
- сприяти поліпшенню мікроклімату у групі.
Хід:
У кошику розміщені паперові голуби, у них у дзьобиках — маленькі листівки з іменами усіх учасників групи. Ведуча пропонує кожному учаснику взяти одного голуба, прочитати подумки ім’я на листівці у дзьобику птаха. Потім на крильцях написати комплімент або описати вподобані риси характеру адресата та щиро йому щось побажати.
Голубів знову повертають у кошик, а потім ведуча роздає таємничі записки адресатам