Нетрадиційні засоби розвитку мовлення та творчості малюків | Лебединський ЗДО (ясла-садок) «Ромашка»
browser icon
Ви використовуєте стару версію вашого браузера . Будь ласка, оновіть ваш браузер!
Використання застарілого браузера робить ваш комп'ютер вразливим. Для безпечнішої та швидшої роботи, будь ласка, оновіть ваш браузер зараз або спробуйте використати інший браузер.

Нетрадиційні засоби розвитку мовлення та творчості малюків

Posted by on 10.02.2015

Нетрадиційні засоби розвитку мовлення та творчості малюків: ігри із сухим басейном

DSC_0813Сучасні діти ростуть у специфічному світі: шалений ритм життя, гадмірна зайнятість батьків, інформаційні технології, що замі­нюють не лише ігри та книги, а часто й живе спілкування. Технологіч­ний прогрес, як не дивно, призвів до збільшення кількості так званих «логопедичних дітей», які мають вади не лише мовлення, а й особистісного розвитку — виявляють агресію, гіперактивність, тривожність.

Розвиток мовлення малюків напрямів роботи педагогів

Дітей нині складно здивувати та зацікавити. Складно, але ре­ально, доклавши мінімум бажання та фантазії. Одним із головних завдань педагога, що працює з дітьми раннього віку, є розвиток мовлення малюків. Це завдання зазвичай ускладнюється тим, що рівень мовленнєвого розвитку вихованців у групі іноді кардиналь­но відрізняється.

Скажімо, дівчинка Саша у два з половиною роки декламує напам’ять ледь не всі вірші, дивлячись на малюнки принесеної з дому книжки російського дитячого письменника Корнія Чуковського. Словарний же запас дворічного Матвійка містить зо два десятки слів, вимову яких вдається зрозуміти, як прави­ло, не з першого разу.

Проблема, власне, не у тому, як навчити розмовляти дітей із низьким рівнем мовлення, а у тому, як зробити заняття з розвитку мовлення цікавими одночасно для всіх — і тих, хто розмовляє вже дуже добре, і тих, хто практично не вміє цього робити.

У пригоді несподівано став сухий басейн — прямокутна пласт­масова ємкість, наповнена маленькими пластмасовими кульками чотирьох основних кольорів: червоного, синього, зеленого та жов­того. Придбаний у групу зовсім для інших цілей, з допомогою самих дітей урешті він став незамінним на наших заняттях. Окрім релаксації, яку отримують діти раннього віку, бавлячись із незвичай­ним басейном, кольорові кульки допомага­ють ефективно розвивати їхнє мовлення.

Особливості проведення ігор із сухим басейном

Одного дня непосидюча і дуже мети­кувата Соня, тримаючи в руках жовту куль­ку, промовила: «Знесла курочка яєчко…». І одразу з’явилася ідея використовувати су­хий басейн під час занять із дітьми. Малю­кам було запропоновано розіграти відому їм казочку за допомогою сухого басейну і кульок, що його наповнюють. Діти зручно розташувалися навколо басейну, і розпо­чалася захоплива гра. Розповідь казочки супроводжувалася певни­ми рухами і діями з кульками, а діти повторювали за вихователем не лише рухи і дії, а й текст казки. Ось що у нас вийшло.

Малюків просто зачарувало це дійство. Виговорилися всі його учасники. Більш говіркі по черзі згадували і проговорювали склад­ніші репліки казкових персонажів, а діти, які зазвичай розмовляють мало, повторювали окремі слова. Цікаво було всім. Згодом виникли інші варіанти ігор з кульками, з’явилася ідея застосовувати в іграх музичний супровід — записи класичної музики, дитячих або укра­їнських народних пісень. А на заняттях з музики нам допомагала му­зичний керівник. До казки «Колобок», скажімо, музичний керівник підібрала на фортепіано музичний супровід до всіх дитячих рухів.

Запитання як ефективний прийом активізації мовлення і мислення дітей

Окрім роботи з текстами казок чи оповідань, що розвиває дитя­че мовлення, ігри з кульками дають змогу збагачувати знання дітей у різних життєвих сферах, вчити думати логічно і творчо, відповіда­ючи на запитання.

Скажімо, граючись, діти разом вигадували, як врятуватися пташеняті, яке загубило матусю. Малюки дізналися, в кого просити допомоги, а кого стерегтися. А ще з’ясували, як пово­дитися маленьким дітям, щоб не загубитися, і що робити, якщо ця біда таки сталася.

У процесі гри доцільно ставити дітям навідні запитання.

Наприклад:

  • Жили були… хто?
  • Хто був у діда і баби?
  • Що знесла курочка?
  • Хто ж розбив яєчко?
  • Хто заспокоїв діда і бабу?

З огляду на вікові особливості дітей раннього віку запитання ставлять індивідуально кожній дитині, враховуючи рівень її мовлен­нєвого розвитку.

За допомогою складніших запитань можна розвивати фантазію малюків. Відповіді на такі запитання діти шукають гуртом із допомо­гою вихователя.

Наприклад:

  • Чому ж дід і баба не могли розбити яєчко?
  • Для чого вони хотіли розбити яєчко ?
  • Що можна приготувати з яєчка?
  • Звідки взялася мишка у домі?

Інтеграція ігор із сухим басейном в самостійну та організовану діяльність дітей

Із часом діти почали гратися із сухим басейном самостійно. Вони не лише перемішували кульки або розігрували вже відомі сюжети, ви­вчені з вихователем, а й вигадували власні ігри. Активніші малюки розсаджували навколо басейну решту дітей і починали фантазувати, складаючи казку. Діти самостійно, з незначною допомогою дорослих, склали низку невеликих казок та оповідок, зокрема казочки:

  • про квіточку, яка розквітла біля дитячого садка;
  • про камінчик, укинутий у воду хлопчиком;
  • про хмаринку, яка перетворилася на дощик.

Дитячі фантазії ми фіксували і використовували потім для того, щоб розширити кругозір дітей, їхні знання про властивості явищ, предметів.

Скажімо, пригадуючи казку про камінчик, укинутий у воду хлопчиком, дітям було показано кострубатий і гладенький ка­мінчики. Вони з’ясовували що грубий і кострубатий камінчик міг стати гладеньким і рівненьким після того, як водичка довго обмивала його в річці.

При цьому фантастичними героями оповідок завжди залишали­ся ті самі кольорові кульки із сухого басейну.

Прийоми збереження інтересу малюків до ігор із сухим басейном

Варто зауважити, що ігри із сухим басейном доречно проводити не надто часто, щоб діти не втратили до них інтересу. Постійно треба шукати цікавий художній матеріал у дитячій літературі та фольклор­ній спадщині. Нині вже зібрано велику кількість казок, оповідок, ві­ршиків та потішок, проговорюючи які, можна гратися з кольоровими кульками. Малюки навчилися чітко орієнтуватися, у яких випадках необхідно дістати з басейну кульку такого самого кольору, як у вихователя, а коли можна обрати ту, яку заманеться. Заняття із сухим басейном слід проводити невеликими підгрупами — до десяти осіб. Це дає змогу втримати нестійку увагу малюків протягом усього заняття.

Позитивний вплив ігор із сухим басейном на розвиток дітей

Ігри з кольоровими кульками сухого басейну сприяють різно­бічному гармонійному розвитку дітей, зокрема:

  • збагаченню словника завдяки повторенню фольклорних творів та віршованих рядків за вихователем;
  • розвитку—
  • пам’яті;
  • уваги;
  • уяви;
  • творчого мислення;
    • посиленню інтересу до художнього слова завдяки позитивним емоціям, сенсорним відчуттям, іміту­ванню рухів, сприйманню музичного супроводу;
    • активізації емоційно – ціннісного, соціально – морального, мовленнєвого, художньо – естетичного, пізнавального, креативного розвитку;
    • закріпленню певних знань про ознаки предметів, тварин, кольори, величини, форми тощо;
    • вихованню –
  • посидючості;
  • уміння працювати в колективі;
  • уміння слухати;
  • терплячості та поваги одне до одного;
    • зміцненню товариських, дружніх стосунків між дітьми.

                    Наш досвід свідчить, що ігри з кульками сухого басейну цікаві й надзвичайно ефективні для успішного розвитку дітей із будь-яким типом темпераменту. Сором’язливим та нерішучим малюкам вони дають змогу розкритися і подолати власні психологічні бар’єри. Занадто активних навчать організованості і витримки. Крім того, робота із кульками сухого басейну швидкими темпами розвиває мовлення дітей, сприяє їх активному спілкуванню та згуртованості.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *